Első tanítása, a „dukkha” –szenvedés.
Öröktől fogva kering közöttünk, és mai valóságában is épp oly hiteles, mint 2500 évvel ezelőtt. Nem vesztett értékéből, nem lehetne ma sem másképpen megfogalmazni.
A világban, a századok, emberi életek csak forognak, nemzedékek születnek és halnak meg, a képek változnak, de a dolgok lényegisége nem változik.
Száz, kétszáz, évvel ezelőtt is, ugyanazt a dolgot élték meg az emberek szenvedésnek, és ugyanazt a dolgot élték meg örömnek, mint ma, csak más kivitelben, más értékrendekkel, és más küllemben.
Buddha, és a mai idő emberének is egyik legfontosabb célja, a szenvedés megszüntetésének elérése volt. Mindenki csak a boldogságra vágyik. Ma is, és régen is. Szeretnénk elkerülni a szenvedést. Bármelyik formáját is érintsük ez alatt.
De mit is kell ehhez tennünk, hisz az öregséget, betegséget, és a halált senki nem kerülheti el? Hogy leszünk akkor boldogok?
És mit is jelent az, hogy boldogság? Jól érezni magunkat? Egészségesnek lenni? Gazdagnak? Vagy egyszerűen csak tudatosan cselekedni és élni minden pillanatban?
Aki érti, és megérti a négy nemes igazságot, és átlátja az összefüggéseket, az tud igazán dolgozni saját tudatával. Figyelni tudja magát, a reakcióit, viselkedését és ennek függvényében tudja formálni, alakítani önmagát.
Igen egyszerűnek látszó és megérthető igazságok ezek. De valójában mit is jelent az, hogy van szenvedés?
Egyszer egy ismerősömnek meséltem a szenvedésről. Arról, hogy alapjában véve minden ember szenved valamitől. Erre ő, olyan határozottan és gondolkodás nélkül mondta azt nekem; - hát én nem szenvedek semmitől! - Akkor, talán egy kicsit megdöbbentett ez az egyszerű kijelentés, hisz lehet, hogy egy embernek megvan mindene, fiatal, egészséges, jó munkája van, de ezek mind-mind elmúlnak. Mert akárhogy is nem veszünk, vagy nem akarunk róla tudomást venni a dolgok mulandóak. Tőlünk függetlenül, mert ami egyszer keletkezik, az el is fog múlni. Ez a világ törvényszerűsége, amit mi emberek oly nehezen akarunk tudatosítani magunkkal.
Természetes hisz ameddig fiatalok vagyunk, élni akarunk, tenni, örülni, szeretni, bulizni, és minden lehető „jó” dolgot élvezni az életben. De amikor valaki találkozik az első olyan dologgal, amit nem lehet, és nem tud elkerülni, mint a betegség, a folyamatos öregség és a végén maga a test halála, és kezd tudatos lenni benne az a tény, hogy bármit is tegyen az életben, ezek elől nincs menekvés.
Buddha is erre döbbent rá, és kezdte el keresni a megoldást, hogy valamilyen kiutat találjon a szenvedés alól.
Végül kinyilatkoztatta az első tanítását, és egyben magát a megoldást is.
A szenvedés alapvető oka a nem-tudás, a rálátás hiánya.
Tanításának alappillére a Négy Nemes Igazság tanítása;
-az első nemes igazság; hogy van szenvedés
-a második nemes igazság; hogy a szenvedésnek van oka
-a harmadik nemes igazság; hogy a szenvedés oka megszüntethető
-a negyedik nemes igazság; a szenvedés megszűnéséhez vezető Út, ami nem más, mint a Nemes Nyolcrétű Ösvény
- Mi hát a Négy Nemes Igazság?
A Szenvedés Nemes Igazsága, a Szenvedés Okának Nemes Igazsága, a Szenvedés Megszüntetésének Nemes Igazsága, a Szenvedés Megszüntetéséhez Vezető Út Nemes Igazsága.
Mi hát a Szenvedés Nemes Igazsága, ó, koldusok?
A születés szenvedés, a vénülés szenvedés, a halál szenvedés, a gond szenvedés, a panasz szenvedés, a fájdalom szenvedés, a szomorúság szenvedés, a csüggedés szenvedés, a vágyottat el nem érni szenvedés. Röviden szólva: szenvedés ragaszkodni a lét öt halmazához.
Mi hát a születés, ó koldusok? Bármiféle élőlény fogantatása, keletkezése, kialakulása, sarjadzása, részeinek kifejlődése; érzékelésének kiépülése jelenti a születést, ó koldusok.
Mi hát a vénülés, ó koldusok? Bármiféle élőlény öregedése, elaggása, foghullása, megőszülése, ráncosodása, elgyengülése, érzékeinek leépülése jelenti a vénülést, ó koldusok.
Mi hát a halál, ó koldusok? Bármiféle élőlény elmúlása, elhullása, szétbomlása, eltűnése, halála, pusztulása, idejének letelte, részeinek szétesése, tetemének nyugalomba helyezése jelenti a halált, ó koldusok.
Mi hát a gond, ó koldusok? A bármiféle veszteség, bármiféle sorscsapás miatti belső gond és aggodalom jelenti a gondot, ó koldusok.
Mi hát a panasz, ó koldusok? A bármiféle veszteség, bármiféle sorscsapás miatti panasz, panaszkodás, jajszó, jajgatás és siránkozás jelenti a panaszt, ó koldusok.
Mi hát a fájdalom, ó koldusok? A testi fájdalom, a kellemetlen testi érzet, a testi érzékelésből adódó fájdalom és kellemetlen érzet jelenti a fájdalmat, ó koldusok.
Mi hát a szomorúság, ó koldusok? A lelki fájdalom, a kellemetlen lelki érzet, a gondolkodásból adódó fájdalom és kellemetlen érzet jelenti a szomorúságot, ó koldusok.
Mi hát a csüggedés, ó koldusok? A bármiféle veszteség, bármiféle sorscsapás miatti letörtség, kétség, kétségbeesés jelenti a csüggedést, ó koldusok.
Mit jelent az, hogy a vágyottat el nem érni szenvedés, ó koldusok? A születésnek alávetett lényekben felkél a vágy: bárcsak ne kellene megszületnünk, bárcsak ne várna ránk a születés! Ám ez a vágy nem teljesülhet, s a vágyottat el nem érni szenvedés, ó koldusok. A vénülésnek… betegségnek… halálnak… gondnak… panasznak… fájdalomnak… szomorúságnak… csüggedésnek alávetett lényekben felkél a vágy: bárcsak ne kellene megvénülnünk, megbetegednünk, meghalnunk, gondot, panaszt, fájdalmat elszenvednünk, szomorkodnunk, elcsüggednünk, bárcsak ne várna ránk a vénülés, betegség, halál, gond, panasz, fájdalom, szomorúság és csüggedés! Ám ez a vágy nem teljesülhet, s a vágyottat el nem érni szenvedés, ó koldusok.
Mit jelent az, hogy szenvedés ragaszkodni a lét öt halmazához, ó koldusok? A ragaszkodásnak öt halmaza van: az alakzatok halmaza az érzetek halmaza, az ismeretek halmaza, a késztetések halmaza és a tudomások halmaza. Ezekhez ragaszkodni szenvedés, ó koldusok. Így hangzik a Szenvedés Nemes Igazsága, ó koldusok.
Mi hát a Szenvedés Okának Nemes Igazsága, ó koldusok?
A szenvedés oka a létszomj, ami élvezkedve és vágyakozva emitt és amott örömét leli, a gyönyör szomjazása, a létesülés szomjazása, az elmúlás szomjazása. Így hangzik a Szenvedés Okának Nemes Igazsága, ó koldusok.
Mi hát a Szenvedés Megszüntetésének Nemes Igazsága, ó koldusok?
A szenvedés megszűnéséhez a létszomjnak a teljes vágytalansággal való kioltása, feladása, eltávolítása, távoltartása és kiküszöbölése vezet, ó koldusok. Így hangzik a Szenvedés Megszüntetésének Nemes Igazsága, ó koldusok.
Mi hát a Szenvedés Megszüntetéséhez Vezető Út Nemes Igazsága, ó koldusok?
Ez a Nyolcrétű Nemes Ösvény;vagyis a megfelelő belátás, a megfelelő elhatározás, a megfelelő beszéd, a megfelelő magatartás, a megfelelő életmód, a megfelelő törekvés, a megfelelő jelenlét és a megfelelő elmélyedés.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: ccnp training london 2019.06.07. 21:40:36
Trackback: ccnp boot camp uk 2019.05.24. 16:14:21
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.